2016. jan 26.

40 milliós bírságot szabott ki a GVH egy Pepsi nyereményjátékra

írta: Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda
40 milliós bírságot szabott ki a GVH egy Pepsi nyereményjátékra

A Gazdasági Versenyhivatal 2016 januárjában közzétett határozatában (Vj/120/2014 számú ügy) megállapította, hogy a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. (FÁÜ) 2014. június 15. és 2014. augusztus 31. között lefolytatott „Pepsi Funball” nyereményjáték népszerűsítése során tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.

A GVH döntése alapján a FÁÜ a fogyasztók megtévesztésére alkalmas módon alkalmazott a Funball labda nyeremény garantált voltára utaló állításokat, mert a vállalkozás nem tudta biztosítani a garantált ajándékként ígért Pepsi Funball labdát az akció teljes időtartama alatt. A jogsértésért 40.000.000 forint bírságot szabott ki a GVH.

hammer-611589_1920.jpg

A nyereményjáték menete szerint a játékosoknak különböző üdítőitalok kupakjait kellett összegyűjteniük, amelyeket Lay’s Chips, Pepsi Cola vagy “fődíjként” Funball labda nyereményekre válthattak be.

A nyereményjátékban a tárgynyeremények garantált voltára pl. az alábbi reklám utalt:

„JÁTSSZ MOST! GYŰJTSD A PROMÓCIÓS KUPAKOKAT A GARANTÁLT AJÁNDÉKOKÉRT!*

A kupakok beváltásának időtartama: 2014. július 1. –2014. augusztus 31.

Beváltóhelyek listája, részletes játékszabály és a promócióban szereplő termékek listája a www.pepsi.hu weboldalon található.

A nyeremények képe illusztráció.

*A készlet erejéig

 A reklámanyag jelenleg megtekinthető a http://pepsi.hu.teectest.co.uk/jatssz_most weboldalon.

A promóció során a Lay’s Chips és Pepsi nyeremények megfelelően rendelkezésre álltak, azonban a mintegy főnyereményként ígért világító Pepsi Funball labda megszerzésére 2014. augusztus 10-től korlátozottan, augusztus 15-től pedig már egyáltalán nem volt lehetőség. Az első panaszok július 17. napjától érkeztek a beváltóhelyi készlethiányok miatt.

A FÁÜ tájékoztatta a fogyasztókat a Pepsi Funball labda elfogyásáról, és gondoskodott a panaszok kezeléséről. Valamennyi panaszos részére megfelelő értékű alternatív ajándékot ajánlott fel (24-es tálca Pepsi üdítő), amelyet a legtöbb panaszos elfogadott.

A FÁÜ a reklámozás során a főüzenethez kapcsolt *-ozott apróbetűben hívta fel a fogyasztók figyelmét, hogy az ajándékok beváltása a meghatározott készlet erejéig lehetséges. Ez az apróbetűs üzenet azonban ellentmondott a „garantált” főüzenetnek, miszerint 20 kupak bemutatása esetén a játékos Pepsi Funball labdát kap, azt garantáltan beválthatja egy világító focilabdára.

A GVH határozata alapján a „garantált” szó alkalmazása a fogyasztói értelmezés során mindhárom ajándék vonatkozásában azt jelenti, hogy az rendelkezésre, nem fogy el, vagy ha elfogy akkor is biztosan (garantáltan) elérhető lesz a megfelelő számú kupakért cserébe. A kereskedelmi kommunikáció főüzenetén értelmezésén egy ezzel ellentétes melléküzenet („a készlet erejéig”) még akkor sem tud módosítani, ha az észlelhető.

A GVH döntése szerint a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folyatatott, hiszen promóciójának főüzenetével arra késztette a fogyasztókat, hogy a Funball focilabda-ajándék garantált elérhetősége miatt hozzák meg döntésüket a részvételre a nyereményjátékban, és e döntést a garanciára történő utalás nélkül nem hozták volna meg.

A GVH a 40 millió Ft összegű bírságot a jogsértéssel érintett kommunikációs költségekre alapozta. Ennek során enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a FÁÜ törekedett a panaszok kezelésére, a játékosok helyettesítő ajándékkal való kárpótlására, továbbá, hogy kommunikálták a labdák elfogyását és leállították meg a tényleges elfogyás előtt a TV reklámokat a rendelkezésre álló készletjelentések alapján.

Szólj hozzá

nyereményjáték apróbetű reklámjog megtévesztő reklám GVH