2015. dec 10.

Dióhéjban a telemarketingről

írta: Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda
Dióhéjban a telemarketingről

A telemarketing, azaz a telefonon keresztüli reklámcélú megkeresés hatékonysága és egyéb előnyei miatt rendszeresen és széles körben alkalmazott közvetlen üzletszerzési módszer. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, milyen telefonszámokat hívhatnak fel, kell-e az érintettek előzetes hozzájárulása vagy sem. Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy melyek a jogszerű telemarketing tevékenység alapjai.

A telemarketingre vonatkozó jogszabályi előírások a telefonos megkeresések egy csoportját tekintve alapvetően eltérnek az általános direkt marketing szabályoktól.

Mi a különbség?

A direkt marketingre vonatkozó általános szabályok szerint ahhoz, hogy valakit reklámcélból – pl. e-mail útján - közvetlenül megkeressünk, rendelkeznünk kell ennek a személynek az ehhez adott előzetes hozzájárulásával. A hozzájárulásnak nem csak előzetesnek, de egyértelműnek és kifejezettnek kell lennie.

A hozzájáruló nyilatkozatot tevő részére lehetőséget kell biztosítani arra, hogy nyilatkozatát bármikor, korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonhassa.

A telefonos direkt marketing tevékenység esetén egyes esetekben a jogszabály felmentést ad az előzetes hozzájárulás követelménye alól.

Mikor szükséges a hívott fél előzetes hozzájárulása?

A telefonos megkereséseknek két fajtáját különböztetjük meg: az élőbeszédes hívásokat és az emberi beavatkozás nélküli, automatizált hívórendszer segítségével történő hívásokat.

A különbségtétel azért fontos, mert az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) eltérő szabályozást tartalmaz a két kategóriára.

Az élőbeszédes hívás opt-out jellegű tevékenység, azaz hívható az adott személy előzetes hozzájárulás nélkül is, kivéve, ha korábban úgy nyilatkozott, hogy nem kíván ilyen kapcsolatfelvételt fogadni.

Az élőbeszédes hívástól eltérően az automatizált hívás (automatizált hívórendszer vagy előfizetői kapcsolat létrehozására szolgáló más automatizált eszköz segítségével történő megkeresés) az általános direkt marketing szabályozáshoz hasonlóan opt-in jellegű, azaz kell hozzá a hívott fél előzetes hozzájárulása.

 0012.jpg

Milyen címlistákból gyűjthetők telefonszámok?

Az élőbeszédes hívásokra vonatkozó megengedő szabály arra az esetre vonatozik, ha a reklámozó az Eht. hatálya alapján létrehozott előfizetői címtárakat, névjegyzéket használja fel telemarketing célra, hiszen ezek a címtárak minden előfizető esetében tartalmazzák, hogy éltek-e a tiltakozás jogával (tettek-e tiltakozó nyilatkozatot) .

Ilyen tiltakozó nyilatkozatot az előfizetők az előfizetői szerződés megkötése során, illetve a szerződéses jogviszonyuk fennállása során bármikor tehetnek. A tiltakozó nyilatkozatot tett személyek neve mellett az előfizetői névjegyzékben és a címtárban egy „§” jel kerül elhelyezésre.

Tájékoztatási kötelezettség

Telefonos megkeresés esetén a hívott felet a hívás elején tájékoztatni kell arról, hogy

  • ki a hívó fél,
  • reklámhívásról van szó,
  • az előfizető élhet a letiltás jogával (azaz nyilatkozhat úgy, hogy a hívó fél őt a továbbiakban ne keresse meg ilyen célból),
  • az adatait miként kezelik, illetve
  • ha a hívó fél a beszélgetést rögzíteni kívánja, úgy erről is megfelelő tájékoztatást kell adni.

Tekintettel arra, hogy a telemarketing a direkt marketing egy igen közvetlen formája, a kéretlen telefonhívások könnyen válthatnak ki fogyasztói ellenszenvet, amely fogyasztói panaszokhoz és hatósági eljárások megindulásához vezethet, ezért a telemarketingre vonatkozó szabályok betartása mindenképpen kiemelt fontosságú.

Szólj hozzá

telemarketing reklámjog