2016. jan 19.

A médiaügynökségekre vonatkozó bónusz szabályok

írta: Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda
A médiaügynökségekre vonatkozó bónusz szabályok

2015. július 4-én lépett hatályba a reklámtörvény médiaügynökségeket érintő módosítása. Bár fél év eltelt a hatályba lépés óta, a mai napig számos kérdés felvetődik az új bónusz szabályok alkalmazásával kapcsolatosan. Az alábbiakban ismertetjük a törvénymódosítás legfontosabb rendelkezéseit.

A törvénymódosítás alapján a reklámozó és a reklámközvetítő ügynökség közötti megállapodást írásba kell foglalni.

Az ügynökség köthet szerződést a továbbiakban is a közzétevővel vagy sales house-szal, erről azonban meg kell állapodnia a megrendelőnek és az ügynökségnek a közöttük létrejött szerződésben. Tehát a reklámozóval kötött szerződésbe bele kell foglalni, hogy az ügynökség képviselheti a reklámozót, megkötheti a nevében a szerződést a közzétevővel, azt szükség esetén módosíthatja is, illetve jogosult elfogadni a közzétevő teljesítését.

credit-squeeze-522549_1920.jpg

További kitétel, hogy a médiaügynökség nem szerződhet olyan sales house-szal, amellyel közvetlenül vagy közvetetten tulajdonosi összefonódásban áll.

A reklám közzétevőt és a sales house-t tájékoztatási kötelezettség terheli a reklám közzététel kapcsán, amelyet az ügynökség felé is teljesíthet.

A reklám közzétevő vagy a sales house a számláját az ügynökség felé állíthatja ki, amennyiben ők kötöttek egymással szerződést. A számla fizetési határideje a törvény rendelkezése alapján fix 30 nap a kézhezvételtől számítva. A számlán fel kell tüntetni valamennyi árengedményt.

Az ügynökség a reklám közzétevőjétől vagy a sales house-tól kapott árengedményen felül más kedvezményt, előnyt, juttatást (bónuszt) nem fogadhat el. Továbbá az árengedményt teljes egészében át kell engedni a reklámozó javára, tehát nem lehet árrést alkalmazni.

A reklámközvetítő ügynökséget fix 15 %-os díjazás illeti meg a közzétételi költség alapján.

A törvény alapján az új rendelkezéseket a hatályba lépéstől kell alkalmazni, tehát 2015. július 4-től. Minden olyan szerződés esetében, amelyek július 4-e előtt már létrejöttek, a törvény egy átmeneti időszakot adott meg, tehát ezen szerződések 2015. szeptember 30-ig maradhattak hatályban, és ezen véghatáridővel kellett a feleknek az új törvényi előírásokhoz igazítani a megállapodásukat.

Tehát a médiaügynökségi piacon július 4. és szeptember 30. között kettős szabályozás volt érvényben, az új megállapodásokra már irányadó a bónusztilalom és a fix 15 %-os díjazás, míg a korábbi megállapodások még kifuthattak szeptember 30-ig.

A törvény a reklámközvetítői tevékenység kapcsán írta elő a fix díjazást, így amennyiben egy megállapodás keretében a közvetítésen túl más tevékenységeket is végeznek, azokra nem terjed ki a 15 %-os fix díj, így az egyéb tevékenységek kapcsán a felek továbbra is szabadon állapodhatnak meg a díjazásban. Amennyiben a médiavásárláson túl például kreatív munkát is végeznek, úgy ezen két tevékenységet lehet külön díjazás alapján végezni, és külön számlázni.

A törvény a reklámközvetítői tevékenység esetében fix százalékos díjazást állapított meg a reklámköltés összegétől függően, így attól nem lehet eltérni.

Szólj hozzá

bónusz reklámjog médiaügynökség reklámközvetítő